Lähtöön on alle puoli vuotta! Johtuipa se sitten matkakuumeesta, malttamattomuudesta, mielestäni edullisista kohdalle osuneista hinnoista tai kaikista kolmesta edellä mainitusta, nyt lähes kaikki lennot Lontoosta Helsinkiin paluuta ja Havaijin sisäistä lentoa lukuun ottamatta on hankittu. Tämä teksti onkin jatkoa helmikuussa kirjoittamaani lento-ostoksia käsitelleeseen blogipäivitykseen.
Pariisin lentokentällä tammikuussa 2008 / At Paris airport in January 2008
Paluu Aasiasta Lontooseen
Toisin kuin aiemmin suunnittelin, päätin ostaa lennon Aasiasta takaisin Lontooseen heti kun se oli saatavilla, koska halusin varmistaa kohtuuhintaisen lipun juuri viikonlopulle. Tämä johtuu siitä, että haluan ehtiä takaisin Reformikerholle 80 päivän sisällä. Lisäksi halusin taittaa matkan pysähtymättä Arabiemiraateisa tai Israelissa (kyllä, minulla on ennakkoluuloja) ja olla matkustamatta Aeroflotin siivillä (tai matkustamossakaan). Tuolloin Malaysia Airlinesin kone ei vielä ollut kadonnut tutkasta kesken lennon, ja lentoyhtiö vaikutti hyvin luotettavalta. Tein vertailua eri aasialaisista suurkaupungeista paluun ja Lontooseen lentämisen välillä, ja ihmeekseni totesin, että juuri Hong Kongista palaaminen on edullisempaa kuin esimerkiksi Taipeista palaaminen. Siksi matkareittini alkoi määrittyä myös Aasian osalta siten, että päätin palata Hong Kongista. Suora lento olisi kuitenkin tullut liian kalliiksi, joten tosiaan päädyin ostamaan 384,24 euron hintaisen lennon matkatavaroineen Kuala Lumpurissa tapahtuvalla koneenvaihdolla.
Etapit Yhdysvalloissa
Seuraava helmikuussa huomiota saanut etappi oli matkustaminen Puerto Ricosta Yhdysvaltojen länsirannikolle. Olin haaveillut matkustavani Nashvillen kautta, vierailevani Johnny Cashin museossa ja Country Music Hall of Famessa ja ehkä jopa matkustavani Greyhound-bussin kyydissä mantereen läpi, kunnes luin lukemattoman määrän kielteisiä arvioita koskien Greyhound-busseissa matkustamista ja bussiasemia. Törmäsin erään suomalaisen kirjoittamaan blogiin, jossa matkanteko kuuluisilla amerikkalaisbusseilla vaikutti suht mutkattomalta, mutta samalla luin myös, kuinka Greyhound ei takaa esimerkiksi paikkaa bussissa, johon on ostanut lipun, vaan vain sen, että lopulta - päivänä ta toisena - pääsee perille. Tämä olisi tuonut liikaa epävarmuustekijöitä maailmanympärimatkani alkuvaiheeseen. Kun lentojakin olisi tarvittu Nashvillessa käyntiin useampi kappale, totesin, että tuo musiikkikaupunki jää toiseen reissuun. Etenkin, kun innostuin Miamin pastellisävyisistä art deco -rakennuksista, päätös oli valmis: pysähtyisinkin Floridassa muutaman päivän ajan.
Olin ajatellut lentäväni San Juanista Floridaan Jet Bluella, mutta kun löysin edulliset American Airlinesin lennot San Juanista Miamiin ja etenkin vielä American Airlinesin codeshare-lennon (operoija Alaska Airlines) edelleen Orlandosta San Diegoon, päätös oli valmis: käytin näihin kahteen lentoon yhteensä viittä senttiä vajaan 195 euroa, ja taitan matkan Miamista Orlandoon vastuullisen matkailijan omatuntoa ostaen junalla. Junamatka Amtrakin Silver Meteorilla näiden kahden Floridan hot spotin välillä kestää muutaman minuutin yli viiden tunnin, ja junalipun sai mielestäni kohtuulliseen 43 dollarin etukäteishintaan (hinta pysyi samana koko kevään; ostin lipun nyt toukokuun alussa).
Air Asian alennusmyynti
Olin ottanut etukäteen selvää, mitä Aasian pääkaupunkien väliset lennot yleensä maksavat, joten kun Air Asia alkoi myydä lippujaan puoleen hintaan normaalista, löysin itseni jälleen raapustamassa luottokortin numeroita tietokoneuudulle. Matkatavaroineen alkuvuoteen 2015 sijoittuva lento Kuala Lumpurista Taipeihin kustansi maaliskuun ensimmäisenä päivänä ostettaessa vajaat 77 euroa.
Helsingistä Lontooseen Norwegianilla
Ennen puolisentoista kuukautta kestänyttä taukoa matkasuunnittelussa ostin vielä Norwegianin lennon Helsingistä Lontooseeen lähtöpäivälle 30. lokakuuta heti kun lento tuli myyntiin, hieman ennen maaliskuun puoltaväliä. Matkatavaroineen lennon hinnaksi tuli 61 euroa, josta pienen osan kuittasin aiemmalta lennolta kertyneillä huimilla kuudella Cash Pointilla. Täten luottokorttiveloitus oli 59,31 euron kokoinen.
Taipein ja Hong Kongin väli China Airlinesilla - testissä Supersaver
Välin Taipei-Hong Kong olin ajatellut matkustavani EVA Airilla. Seurasin lentolippujen hintoja silloin tällöin, ja koko kevään hinta näytti olevan 143 euron luokkaa. Kun nyt lentohintoja Momondosta hakiessani ensimmäisiksi tuloksiksi tulikin China Airlinesin lähes 40 euroa edullisemmat liput, tartuin toimeen. China Airlinesinkin lento on suora, ja muutamista 2000-luvullakin tapahtuneista onnettomuuksista huolimatta lentoyhtiö näyttäisi pärjäävän Aasian sisäisessä vertailussa ihan hyvin. Ostin lennon Supersaverin kautta, koska 107,31 euron hinta oli lentoyhtiön omia sivuja noin kympin alhaisempi - tämä tosin vaati sen, että maksun suoritti suoraan verkkopankissa. Mahdollisessa lentoyhtiön konkurssitilanteessa täten saatu 12 euron hyöty muuttuukin toki lähes kymmenkertaiseksi tappioksi. Ebookersilla sama lippu olisi maksanut piirun verran alle 130 euroa ja Kilroykin olisi laskuttanut 115 euron verran. Toivottavasti Supersaver osoittautuu luotettavaksi, enkä huomaa taiwanilaisella lentokentällä säästäneeni väärässä paikassa!
Hawaiian Airlines ei huoli suomalaista luottokorttia
Havaijin sisäinen lento Mauilta Honoluluunkin olisi jo hankittu, ellei kesken varausprosessin olisi osoittautunut, ettei suomalainen luottokortti käy Hawaiian Airlinesin verkkokaupassa. Ruotsalainen olisi kyllä käynyt, hmpf. Siispä hankkinen lennon Kilroyn kautta jahka päätän sopivan lentoajan - nyt päätin miettiä sitä vielä uudestaan, kun lentolippu joka tapauksessa maksaa suunnittelemaani enemmän joutuessani ostamaan sen matkatoimistosta.
Maailmanympärimatkan lennot alle 2 200 eurolla!
Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että koko matkan lennot - yhteensä 13 kappaletta, kun välilaskulliset ja koneenvaihdolliset lentoyhdistelmät lasketaan kukin yhdeksi - vievät matkatavaroineen matkabudjetistani alle 2 200 euroa, mikä on mielestäni suht kohtuullinen hinta siitä, että pääsen matkustamaan maailman ympäri! Paikasta A paikkaan B siirtymiseen liittyvä suuri kuluerä toki on myös Atlantin ylittävä risteily, mutta siihen sisältyy majoitus, täysihoito ja paljon ohjelmaa, joten sitä ei voi samalla tavalla laskea. Lautta-, juna- ja bussimatkoihin menee arviolta jotakin satasen ja 150 euron väliltä, kun paikallisliikennettä ei lasketa. Lentokentille ja takaisin siirtymiseen rahaa saa kyllä kulumaan, vaikka aionkin suosia paikallisliikennettä mahdollisuuksien mukaan.
Harvoin juuri ennen Suomen valoisaa kesää tulee todettua, että olisipa jo lokakuu! :)
***
Less than six months before the take-off! Earlier I thought I would wait until autumn with the most of the flight purchases that I hadn't made, but after I found some good offers I wasn't able to wait any longer. At this point I have bought almost all flights except the one from London back to Helsinki in January 2015 and one from Maui to Honolulu in Hawaii in November.
I decided to travel from Puerto Rico to Miami, Florida by American Airlines to see some pastel colour art deco buildings instead of visiting Johnny Cash Museum in Nashville. Based on searching the web about topic 'travelling in Greyhound bus' it might have been a too big risk to take to try to travel across the US on a tight schedule by Greyhound, so I'm flying from Orlando to San Diego instead. I will take an Amtrak train from Miami to Orlando.
Before Malaysia Airlines flight disappeared from the radar, I bought flights from Hong Kong to London. I will change planes in Kuala Lumpur. I wanted to buy the ticket already, because I want to be in London on time.
There was also a sale in Air Asia, and as I was able to buy the flight from Kuala Lumpur to Taipei about half off, I used the opportunity. I will continue to Hong Kong by China Airlines - EVA Airlines would have been another option, but China Airlines had the best price.
At the moment it looks like I will get all my flights - in total 13 of them if all with a change of planes are counted just as one - for under 2 200 euros, which I think is a fair price considering I'm travelling around the world! Of course my Transatlantic cruise takes also a lot of money, but also accommodation, meals and plenty of program is included. Ferries, trains and buses will cost in total between 100 and 150 euros, when local transportation is not included. Going from and to airports will definitely be expensive although I will be using as much public transportation as possible.
It's rare to say just before beautiful Finnish summer, that I wish it was October already! :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti