Olen tehnyt helmikuun alkupuolella maailmanympärimatkani ensimmäiset lento-ostokset, joista kerron tässä blogipäivityksessä.
Helsinki - Lontoo kesällä 2013 / Helsinki - London in summer 2013
Lentopassi, lentopaketti vai yksittäiset lennot?
Vasta matkasta haaveillessani olin katsellut lentoallianssien (Oneworld, Star Alliance tai Sky Team) tarjoamia lentopasseja. Mieluista reittiä oli kuitenkin vaikea löytää, ja hintakin pyöri aina noin 4 600 euron kieppeillä minulle mieluisilla reittivaihtoehdoilla, ja sen lisäksi olisi vielä pitänyt hankkia erikseen esimerkiksi Havaijin lennot. Lentopassia myydään mm. sillä argumentilla, että lentoja voi muuttaa, ja se on turvallinen vaihtoehto. Totta molemmat! Itse vain en ole valmis maksamaan noista kahdesta seikasta niin paljoa ylimääräistä.
Kun sitten tärkeäksi osaksi matkasuunnitelmaa tuli Atlantin ylitys loistoristeilijällä, jäi lentopassivaihtoehto kokonaan pois. Lentopassin on nimittäin alettava ja päätyttävä samaan paikkaan, ja sekä Atlantti että Tyynimeri olisi ylitettävä lentäen. En sitten lopulta tiedä, olisiko tämän asian toisenlaiseen järjestämiseen ollut muuta mahdollisuutta, mutta hinnan tuntuessa joka tapauksessa liian korkealta jätin sen selvittämättä.
Esimerkiksi Kilroy tarjoaa maailmanympärilentopaketteja. Tiedustelinkin Kilroyltä lentoja matkani varrelle. Lennot Los Angelesista Honoluluun, Honolulusta Fidzille ja Fidziltä Aucklandiin tai Sydneyyn olisi saanut noin 1000 eurolla. Kun selvittelin lentoja itse, sain samat lennot (ensimmäinen San Diegosta suoraan Mauille) hankittua reilulla 700 eurolla.
Matkan ostamisessa paloissa on tietenkin riskinsä, jotka minun tulee tiedostaa. Entä jos myöhästyn joltakin lennolta? Entä jos luonnonmullistus estää minua etenemästä, ja koko matkasuunnitelmani kärsii jostain sellaisesta? Kaikki tämä on tietenkin mahdollista, mutta olen laskenut, että tulee edullisemmaksi ostaa matka paloissa ilman kaikenlaisia extrana myytäviä palveluja ja sitten tarvittaessa ostaa vaikka kokonaan uusi lippu kuin liittää kaikkiin lisäturvaa. Lisäksi suunnittelen matkani niin, että lennoille ehtimisessä on reilusti joustonvaraa.
Lentojen ja lentoyhtiöiden valinta
Lentäminen ei ole hyväksi ympäristölle, joten haluan omalla matkallani välttää turhia välilaskuja ja edestakaisin lentämistä. Mielestäni ei ole sen enempää ympäristön kuin oman ajankäytönkään näkökulmasta tarkoituksenmukaista käyttää kymmeniä tunteja lentomatkustamiseen. Samalla sille ei voi mitään, että lentäminen on usein ainoa järkevä vaihtoehto päästä paikasta A pisteeseen B.
Suurin lento-ostoksiini vaikuttava tekijä on tietenkin hinta. Edullisten lentojen etsiminen vaatii vertailua, mihin menee aikaa, mutta mielestäni se on vaivan arvoista. On tietenkin myös vaikea ennustaa, kannattaako jäädä odottamaan jotakin tarjouskampanjaa. Itse olen päätynyt varaamaan ensimmäisten kahden kuukauden lennot mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
Olen kiinnittänyt huomiota lentojen valinnassa sekä matkapäiviin että matka-aikoihin. Lennot ovat usein edullisempia keskellä viikkoa kuin loppuviikosta tai viikonloppuna, ja eri päivien välillä voi olla suuriakin eroja. Aamulentoa tai iltalentoa käyttäessä jää matkustuspäivänä aikaa muuhunkin kuin pelkkään paikasta toiseen siirtymiseen. Toisaalta, jos lentokentälle joutuu menemään pimeän aikaan turvallisuussyistä taksilla tai shuttlella, ei hieman edullisempi lentohinta enää hyödytäkään. Nukun lentokoneessa yleensä helposti, joten pitkät lennot voin lentää ihan hyvin yöllä.
Myös lentoyhtiöiden ympäristöystävällisyydessä on eroja. Greenopian listausten mukaan Alaska Airlines on Yhdysvaltojen toiseksi ympäristöystävällisin lentoyhtiö heti Virgin American jälkeen. Myös Jet Blue on pärjännyt vertailussa hyvin.
Olen aiemmin käyttänyt seuraavia lentoyhtiöitä: Air Berlin, Air France, Delta, Easy Jet, Finnair, Jet Blue, Lufthansa, Norwegian, Ryanair ja SAS. Aiemmin käyttämistäni lentoyhtiöistä oikeastaan SAS on ainoa, josta en lähtökohtaisesti ole kovin innostunut. Esimerkiksi kokemukseni Jet Bluen käytöstä Yhdysvaltojen sisäisissä halpalennoissa olivat oikein positiivisia. Puolestaan Lontooseen ajattelin lentää Norwegianilla. Tällä matkalla listaani on tulossa useita lentoyhtiöitä lisää.
Lento-ostokseni
Valitsin Alaska Airlinesin lennon San Diegosta, Kaliforniasta (eli Yhdysvaltojen länsirannikolta) Kahuluihin, Mauille, Havaijille huokean hinnan takia. Samanlainen lento esimerkiksi Los Angelesista Hawaiian Airlinesilla olisi kustantanut 200 dollaria enemmän, ja osa Hawaiian Airlinesin tarjoamista vaihdoehdoista olisi sisältäneet koneenvaihdon Honolulussa. Matkatavaramaksu molemmissa oli ensimmäisestä kirjattavasta matkatavarasta $25. Lentohintoja vertaillessani aloin miettiä, että vaikka viihdynkin Los Angelesissa hyvin, kannattaisi minun tutustua Kaliforniassa vielä uuteenkin paikkaan, ja sitten päätös lentää San Diegosta oli tehty.
Fiji Airways, aiemmin Air Pacific, on tärkeä operoija Tyynenmeren yllä. Kävin keskustelua erittäin ammattitaitoisen ja itse matkustelleen Kilroyn matkamyyjän kanssa, ja hän alkoi suositella pysähdystä Fidzillä jatkaessani Honolulusta kohti Australiaa. Kilroyllä oli vielä saatavilla internetin kautta välille Honolulu, Havaiji - Nadi, Fidzi lento 285 eurolla, enkä voinut olla tarttumatta tähän hintaan. Sama lento suoraan lentoyhtiön sivuilta ostettuna olisi ollut yli 200 euroa enemmän! Hintaan sisältyy yksi alle 23 kg:n kirjattava matkatavara. Muuten suosin lentojen ostamista suoraan lentoyhtiöiden omilta sivuilta.
Matkustan Fiji Airwaysillä myös välillä Nadi, Fidzi - Auckland, Uusi-Seelanti. Tälle välille paras hinta löytyi Fiji Airwaysin omilta sivuilta. Olisikin siis paras, että kyseinen lentoyhtiö pysyisi pystyssä vähintään seuraavan vuoden verran, koska olen laittanut kyseisiin lentoihin kiinni yhteensä yli 500 euroa!
Eri lentoyhtiöiden vertailuun olen käyttänyt Momondoa. Sieltä bongasin myös tiedon, että Qantasilla olisi edullisia lippuja Aucklandin ja Sydneyn välille. Koska Qantasin lentohintaan sisältyy myös 23 kg:n kirjattava matkatavara, noin 130 euron lippu oli mielestäni ostamisen arvoinen! Kaikkiin suunnilleen samanhintaisiin lippuihin (esim. Virgin Australia tai Jetstar) kun ei sisälly matkatavaraa.
Tietämykseni Aasian halpalentoyhtiöistä on hyvin rajallinen, koska en ole vielä koskaan siellä niitä käyttänyt. Tiesin, että Tigerair operoi Singaporesta vähän joka suuntaan, mutta Momondon kautta olen oppinut, että siellä on mm. yhtiö nimeltään Scoot. Air Asia on suuri aasialainen halpalentoyhtiö, jolla on myös hyviä yhteyksiä Australiasta Aasiaan. Kuala Lumpur Malesiassa on Air Asian hubi eli lentojen risteysasema.
Lennänkin Air Asia X:llä Sydneystä Kuala Lumpurin kautta Singaporeen. Hankin tämänkin lennon jo nyt, koska lennän sinne juuri ennen joulua. Kuten Kilroyn avulias matkamyyjäkin totesi, joulun ja uudenvuoden ajan lentohinnat eivät ainakaan laske alaspäin!
Tulevia lento-ostoksia
Kevään aikana aion vielä ostaa ainakin lennot Lontooseen ja takaisin sekä lennot Puerto Ricosta Orlandoon tai Nashvilleen. Norwegianin Lontoon lennot ovat parhaillaan myynnissä 25.10. saakka ja odottelenkin, milloin lokakuun lopun Lontoon lennot tulevat myyntiin. Jet Bluen suorat Orlandon lennot San Juanista, Puerto Ricosta ovat parhaillaan myös myynnissä 25.10. saakka. Riippuu tarjolla olevasta hinnasta ja yhteyksistä, lennänkö Puerto Ricosta Floridaan vai Nashvilleen.
Aasian lentoja ostan Singaporesta eteenpäin ehkä vasta syksyllä, ellei eteen osu jotakin aivan vastustamatonta tarjousta. Yksi vaihtoehto olisi tietenkin odottaa niiden osalta viime hetken hintoja.
***
I have bought my first flights for my trip around the world in the beginning of February. Prevously I had looked at the different flight passes from flight alliances like Oneworld, but because of the high price (around 4600 euros) and strict rules in the routes I quickly passed this option. It is most affordable just to try to find suitable flights on your own. Of course there is a higher risk also, but I am willing to take the risk and even buy an extra flight, if necessary.
It is not environment-friendly at all to fly, so I try to use as many direct flights as possible. Also it is more time efficient to make an effort with planning the route well.
By this far I have booked flights from Alaska Airlines, Fiji Airways, Qantas and Air Asia X. My strategy has been to book flights for the first two travel months early to get them as low-price as possible. I hope that none of the aircrafts I have chosen will be bankrupt by the end of the year!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti